ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ

Η Συνέντευξη Τύπου του Υπουργού Επικρατείας και Κυβερνητικού Εκπροσώπου, Δημήτρη Τζανακόπουλου

Δεκεμβρίου 29th, 2016
Η Συνέντευξη Τύπου του Υπουργού Επικρατείας και Κυβερνητικού Εκπροσώπου, Δημήτρη Τζανακόπουλου
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ
0
Share Button

Κυρίες και κύριοι, καλημέρα σας.

Είχαμε σήμερα την ευκαιρία να επισκεφθούμε την Κόρινθο στο πλαίσιο μιας σειράς πρωτοβουλιών που έχει αναλάβει η κυβέρνηση για ένα μεγάλο άνοιγμα στην κοινωνία. Στόχος να ακούσουμε τα προβλήματα των πολιτών, να συνομιλήσουμε αδιαμεσολάβητα με τους εργαζόμενους, με τους άνεργους, με τους ανθρώπους, οι οποίοι έχουν την ανάγκη μας, όχι μόνο αυτές τις γιορτινές μέρες, αλλά καθ’ όλη τη διάρκεια του χρόνου. Να αναδείξουμε, φυσικά, το κυβερνητικό έργο, αλλά και να στηρίξουμε τις τοπικές Αρχές στη μεγάλη προσπάθεια που κάνουν για την υποστήριξη του κοινωνικού κράτους, αλλά και του γενικού διοικητικού έργου.

Πρώτος σταθμός, σήμερα, ήταν το Νοσοκομείο της Κορίνθου. Ένα Νοσοκομείο, στο οποίο διοικητικό προσωπικό, διοίκηση, αλλά και γιατροί δίνουν καθημερινά τη μάχη για την υποστήριξη όλων όσοι έχουν ανάγκη. Αυτός ο πρώτος σταθμός δεν ήταν καθόλου τυχαίος, διότι είναι πρώτη προτεραιότητα αυτής της κυβέρνησης η στήριξη και η αναβάθμιση του κοινωνικού κράτους, αλλά και ιδιαιτέρως του Εθνικού Συστήματος Υγείας (ΕΣΥ).

Γνωρίζετε ότι μέσα σε αντίξοες συνθήκες και με δεδομένους τους δημοσιονομικούς περιορισμούς που υπάρχουν για το ελληνικό κράτος, προσπαθούμε να αντιστρέψουμε την κατάσταση, η οποία δημιουργήθηκε ιδίως μετά το 2009, δηλαδή μετά το ξέσπασμα της οικονομικής κρίσης στη χώρα μας. Μια κατάσταση απαξίωσης του ΕΣΥ, αλλά και αποκλεισμού εκατομμυρίων πολιτών από τη δυνατότητά τους να έχουν πρόσβαση σε αυτό. Ξέρετε ότι μεταξύ του 2010 και του 2014 αποχώρησαν από το ΕΣΥ 4.700 γιατροί, αλλά και νοσηλευτικό και λοιπό προσωπικό, ενώ 2.400 ήταν οι αποχωρήσεις από το Πρωτοβάθμιο Σύστημα Φροντίδας Υγείας.

Μέσα σε ενάμιση χρόνο έχουμε καταφέρει να κάνουμε τα πρώτα βήματα για την αντιστροφή αυτής της κατάστασης και ήδη εντός του 2016 έχουν αναλάβει υπηρεσία 3.600 γιατροί και νοσηλευτικό προσωπικό. Σε εξέλιξη είναι ακόμα 3.400 προσλήψεις, οι οποίες αναμένεται να ολοκληρωθούν πάρα πολύ σύντομα, ενώ ο προγραμματισμός για το 2017 αφορά σε νέες προσλήψεις 8.200 γιατρών και λοιπού νοσηλευτικού προσωπικού. Μέσα σε αυτούς βρίσκονται και οι 4.000 που θα προσληφθούν για το 2017, μέσω των κοινωφελών προγραμμάτων, τα οποία, όπως γνωρίζετε, τέθηκαν σε εφαρμογή μετά την πρωτοβουλία και τη σχετική εξαγγελία του Πρωθυπουργού στη φετινή ΔΕΘ.

Ειδικά στο Νοσοκομείο της Κορίνθου έχουν τοποθετηθεί 13 καινούργιοι γιατροί και νοσηλευτικό προσωπικό, ενώ ολοκληρώνεται η διαδικασία κρίσεων για 8 μόνιμους γιατρούς. Επίσης, θα προσληφθούν 17 νοσηλευτές και λοιπό προσωπικό μέχρι τα τέλη Γενάρη από το πρόγραμμα των 4.000 θέσεων κοινωφελούς εργασίας που έχει προκηρύξει το υπουργείο Εργασίας σε συνεργασία με το υπουργείο Υγείας, ενώ στις 30 Δεκεμβρίου θα βγει η προκήρυξη για ακόμα 13 άτομα νοσηλευτικό και λοιπό προσωπικό. Σύντομα, εξάλλου, αναμένεται να τοποθετηθούν και οι 3 διοικητικοί, αν δεν κάνω λάθος, υπάλληλοι, των οποίων η τοποθέτηση εκκρεμεί από το 1998 και τον πολύπαθο εκείνο διαγωνισμό του ΑΣΕΠ.

Μετά την επίσκεψή μας στο Νοσοκομείο, όπου είχαμε τη δυνατότητα να μιλήσουμε και με τους γιατρούς και με το νοσηλευτικό προσωπικό, να ακούσουμε τα καθημερινά προβλήματα και να μας δώσουν μια εικόνα για την καθημερινή μάχη που δίνουμε και την οποία εκείνοι, πρώτα απ’ όλα, κρατούν στους ώμους τους, είχαμε τη δυνατότητα να συναντηθούμε και με τον Δήμαρχο.

Συζητήσαμε για τα δύο μεγάλα αναπτυξιακά έργα που εντάχθηκαν στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων για το 2016, τα δύο μεγάλα αναπτυξιακά έργα για την περιοχή: Το πρώτο αφορά την αναβάθμιση του βιολογικού καθαρισμού, ώστε να παράγεται αρδευτικό νερό που θα έχει εξαιρετικά σημαντικές ωφέλειες για τον αγροτικό πληθυσμό της Κορίνθου, αλλά και των γύρω περιοχών, ενώ το δεύτερο αφορά την προμήθεια και την εγκατάσταση τηλεμετρικού συστήματος διαχείρισης και ελέγχου διαρροών στα δίκτυα ύδρευσης. Και το δεύτερο έργο είναι ένα σημαντικό έργο υποδομής, το οποίο εκκρεμούσε και το οποίο καταφέραμε να εντάξουμε στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων. Και τα δύο έργα μαζί έχουν έναν προϋπολογισμό της τάξης των 6 εκατομμυρίων ευρώ και θα συμβάλουν, έτσι ώστε να μπουν οι βάσεις για μια, πραγματικά, βιώσιμη ανάπτυξη, η οποία πρέπει να έχει βασικό της στόχο την αναβάθμιση όχι μόνο της περιοχής της Κορίνθου, αλλά του συνόλου της Περιφέρειας.

Γνωρίζετε πάρα πολύ καλά ότι το ζήτημα του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων είναι εξαιρετικά κρίσιμο για την κυβέρνηση και, παρά το γεγονός ότι ακόμη οι πόροι είναι περιορισμένοι, για πρώτη φορά στον Προϋπολογισμό του 2017, προβλέφθηκε αύξηση του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων κατά 50 εκατομμύρια, έτσι βρισκόμαστε στα 750 εκατομμύρια. Στόχος μας είναι μέχρι το τέλος της κυβερνητικής θητείας, δηλαδή το 2019, να έχουμε αυξήσει έτι περαιτέρω το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, έτσι ώστε εκείνο να προσεγγίζει το 1 δισεκατομμύριο ευρώ. Μιλάμε για χρήματα τα οποία, βεβαίως, είναι περιορισμένα. Ωστόσο, δείχνουν την προσήλωση της κυβέρνησης στην ανάπτυξη που θα στηρίζεται σε έργα αναβάθμισης του συνόλου των Περιφερειών της χώρας. Μαζί δε με το ΕΣΠΑ, στο οποίο πρέπει να σας πω ότι έχουμε καταφέρει από την 8η – 9η θέση στην οποία βρισκόμασταν σε ό,τι αφορά την απορροφητικότητα, να βρεθούμε μέσα σε λιγότερο από ενάμιση χρόνο στην 1η θέση για την Ευρωπαϊκή Ένωση, θα μπορέσουμε να τροφοδοτήσουμε την ελληνική οικονομία με περισσότερα από 6,5 δισεκατομμύρια ευρώ για το 2017. Θεωρούμε ότι πρόκειται για πόρους εξαιρετικά σημαντικούς, εξαιρετικά κρίσιμους και το ζήτημα δεν είναι μόνο η τροφοδότηση της Περιφέρειας, αλλά και ο ίδιος ο σχεδιασμός του νέου ΕΣΠΑ, του ΕΣΠΑ 2014 – 2020 που πρέπει να αφορά τα πραγματικά προβλήματα. Στόχος αυτής της κυβέρνησης δεν είναι απλά να «τρέξει» χρήμα προς τις Περιφέρειες, αλλά να «τρέξει» με έναν τρόπο συγκροτημένο, να «τρέξει» με έναν τρόπο προγραμματισμένο και να μην οδηγηθούμε σε σπατάλες χρημάτων που χαρακτήριζαν τον τρόπο με τον οποίο ήταν οργανωμένα τα συγχρηματοδοτούμενα ευρωπαϊκά προγράμματα το προηγούμενο διάστημα και κατά κύριο λόγο της περιόδου από το 2000 μέχρι το 2014.

Στη συνέχεια θα έχουμε τη δυνατότητα να συναντηθούμε και με αντιπροσωπεία της Περιφέρειας Πελοποννήσου, αλλά το κύριο είναι η συνάντησή μας στις 17.30 με το Εργατικό Κέντρο της Κορίνθου. Εκεί θα έχουμε την ευκαιρία να συζητήσουμε με τους εκπροσώπους των εργαζομένων για ένα από τα μεγάλα ζητήματα της περιόδου, το οποίο δεν είναι άλλο από την αποκατάσταση των συλλογικών διαπραγματεύσεων, δεν είναι άλλο από τη μεγάλη μάχη που δίνουμε, στο πλαίσιο της διαπραγμάτευσης για τη δεύτερη αξιολόγηση, έτσι ώστε να σταματήσει επιτέλους η κατάσταση εξαίρεσης που έχει επιβληθεί στην ελληνική αγορά εργασίας με τις πολιτικές οι οποίες υλοποιήθηκαν από το 2010 μέχρι το 2014.

Γνωρίζετε πάρα πολύ καλά ότι οι συλλογικές διαπραγματεύσεις στη χώρα, επί της ουσίας, έχουν καταργηθεί. Η ελληνική αγορά εργασίας βρίσκεται σε μια κατάσταση πλήρους απορύθμισης και πλήρους ασυδοσίας εκ μέρους της εργοδοσίας. Αυτό, για τη σημερινή κυβέρνηση, δεν αποτελεί αναπτυξιακό πρότυπο. Αντιθέτως, ο μοναδικός τρόπος για να μπορέσουν από την ανάπτυξη, η οποία σιγά – σιγά αρχίζει και βρίσκει τον δρόμο της στην ελληνική οικονομία, να ωφεληθούν και οι εργαζόμενοι, είναι η ενίσχυση της προστασίας, αλλά και της διαπραγματευτικής τους δύναμης μέσα από την αποκατάσταση των συλλογικών διαπραγματεύσεων, μέσα από την επεκτασιμότητα των συλλογικών συμβάσεων, αλλά και μέσα από την προσπάθειά μας να επαναφέρουμε τη ρήτρα της ευνοϊκότερης ρύθμισης.

Εδώ πρέπει να σας πω ότι μεγάλος ιδεολογικός αντίπαλος είναι οι θέσεις του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου (ΔΝΤ) για την αγορά εργασίας. Το ΔΝΤ αντιδρά στις προσπάθειες της κυβέρνησης για την αποκατάσταση των συλλογικών διαπραγματεύσεων. Όμως, αυτό που πρέπει να γίνει σαφές στους εκπροσώπους του Ταμείου, αλλά και σε όλους όσοι συμφωνούν ή τείνουν να συμφωνήσουν με τις απόψεις του, είναι ότι η Ελλάδα ανήκει στην Ευρώπη, η Ελλάδα δεσμεύεται από το ευρωπαϊκό κοινωνικό μοντέλο, πυρήνας του οποίου είναι οι συλλογικές διαπραγματεύσεις και ότι δεν μπορούμε να επιτρέψουμε, ως ελληνική κυβέρνηση, τη συνέχιση της κατάστασης εξαίρεσης από αυτό ακριβώς το ευρωπαϊκό κοινωνικό μοντέλο.

Οι συλλογικές διαπραγματεύσεις, η δυνατότητα των εργαζομένων να διαπραγματεύονται για καλύτερους μισθούς, να διαπραγματεύονται για καλύτερες σχέσεις εργασίας, δεν είναι ιδεοληπτική εμμονή της Αριστεράς, έτσι όπως τις χαρακτήρισε πρόσφατα ο Πρόεδρος της ΝΔ, ο κύριος Μητσοτάκης. Αντιθέτως, αποτελούν συστατικό στοιχείο μιας σύγχρονης οικονομίας, η οποία θέλει να διαμοιράζει τα οφέλη της στο σύνολο των πολιτών, δηλαδή στην κοινωνική πλειοψηφία.

Τέλος, θα συναντηθούμε και με τον Πρόεδρο του Εμπορικού Επιμελητηρίου, έτσι ώστε να ακούσουμε και τη φωνή του εμπορικού κόσμου. Εδώ να σημειώσω ότι το 2016 και αυτό επηρέασε και τον εμπορικό κόσμο της χώρας, ήταν η χρονιά που μπήκαν, πραγματικά, οι βάσεις για μια βιώσιμη ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας. Παρά τις καταστροφολογικές και κινδυνολογικές προβλέψεις πολλών, μεταξύ των οποίων και της ηγεσίας της ΝΔ, για το 2016, θα κλείσουμε με θετικό πρόσημο. Δηλαδή, θα κλείσουμε με μικρούς, αλλά σημαντικούς ρυθμούς ανάπτυξης, ενώ την ίδια στιγμή έχουμε καταφέρει μέσα σε ενάμιση χρόνο να μειώσουμε τα ποσοστά της ανεργίας από το 27% που ήταν το 2015 στο 22,6% με βάση τα τελευταία στοιχεία που έχει δώσει στη δημοσιότητα η Ελληνική Στατιστική Υπηρεσία, η ανεξάρτητη Αρχή.

Αυτή, ακριβώς, η πορεία της ελληνικής οικονομίας σε συνδυασμό με την υπεραπόδοση των εσόδων, καθώς γνωρίζετε ότι το 2016 θα κλείσει με υπεραπόδοση σε ό,τι αφορά τα έσοδα του ελληνικού Δημοσίου, είναι το βασικό μας όπλο, όχι μόνο για να κλείσουμε εντός χρονοδιαγραμμάτων την αξιολόγηση, αλλά και για να στηρίξουμε την κοινωνική πλειοψηφία.

Ένα πολύ μεγάλο κομμάτι του υπερπλεονάσματος, πριν από λίγες μέρες, δόθηκε στους συνταξιούχους, σε 1,6 εκατομμύρια συνταξιούχους, ως μία εφάπαξ 13η σύνταξη, η οποία αποτέλεσε μια πραγματική στήριξη για ανθρώπους που έχουν σηκώσει στην πλάτη τους το πολύ μεγάλο κομμάτι της δημοσιονομικής προσαρμογής που έχει επιτευχθεί τα τελευταία χρόνια στη χώρα. Εξακόσια δέκα επτά (617) εκατομμύρια ευρώ πιστώθηκαν στους λογαριασμούς 1,6 εκατομμυρίων συνταξιούχων, πράγμα το οποίο δεν βοήθησε μόνο τους ανθρώπους αυτούς να περάσουν τις γιορτές με αξιοπρέπεια, αλλά την ίδια στιγμή τόνωσε και την τοπική αγορά.

Η ΝΔ, σε ό,τι αφορά ειδικά αυτή την παρέμβαση, έχει μείνει απολύτως έκθετη. Αμέσως μετά την ανακοίνωση του συγκεκριμένου μέτρου εκ μέρους του Πρωθυπουργού, η ΝΔ είχε πει ότι θα υποστηρίξει αυτή την πρωτοβουλία. Μέσα σε πάρα πολύ λίγες ώρες και όταν υπήρξε η αντίδραση εκ μέρους των πιο ακραίων εκ των δανειστών σε ό,τι αφορά την τιμωρητική τους διάθεση απέναντι στην ελληνική κυβέρνηση, η ΝΔ έσπευσε να αλλάξει την τοποθέτησή της, να υπερασπιστεί αυτές ακριβώς τις τιμωρητικές διαθέσεις απέναντι στην ελληνική κυβέρνηση και να κινδυνολογήσει, για άλλη μια φορά, λέγοντας ότι με την επιλογή μας αυτή θέτουμε σε κίνδυνο τις σχέσεις μας με τους δανειστές.

Τελικά αποδείχθηκε ότι και η 13η σύνταξη δόθηκε, αλλά και δεν υπήρξε πρόβλημα σε ό,τι αφορά την εφαρμογή των βραχυπρόθεσμων μέτρων για το χρέος. Και μάλιστα δεν υπήρξε πρόβλημα με την εφαρμογή των βραχυπρόθεσμων μέτρων για το χρέος, χωρίς η ελληνική κυβέρνηση να αναλάβει οποιαδήποτε νέα δέσμευση, σε σχέση με τις δεσμεύσεις τις οποίες είχε αναλάβει τον Αύγουστο του 2015 με την υπογραφή της Συμφωνίας μεταξύ της κυβέρνησης και των δανειστών, της γνωστής Συμφωνίας του Ιουλίου-Αυγούστου του 2015.

Αντιθέτως, αυτά τα οποία υποστηρίξαμε τόσο στο Euro Working Group όσο και στην τεχνική διαπραγμάτευση που ακολούθησε, ήταν ότι βεβαίως δεσμευόμαστε από τους στόχους του προγράμματος, έτσι όπως αυτοί έχουν τεθεί, δηλαδή 0,5% πρωτογενές πλεόνασμα για το 2016, 1,75% πρωτογενές πλεόνασμα για το 2017 και 3,5% πρωτογενές πλεόνασμα για το 2018. Πράγματα γνωστά, πράγματα συμφωνημένα, πράγματα δεδομένα, πράγματα τα οποία δεν έχουν καμία διαφορά σήμερα σε σχέση με μία εβδομάδα πριν. Ενώ, επίσης, είπαμε ότι η στήριξη στους συνταξιούχους ή σε άλλες κοινωνικές ομάδες που έχουν ανάγκη, θα γίνεται από το υπερπλεόνασμα και όχι θέτοντας σε κίνδυνο τους στόχους, οι οποίοι έχουν συμφωνηθεί με τους δανειστές.

Είναι, λοιπόν, απολύτως έκθετη η ηγεσία της ΝΔ στη συγκεκριμένη περίπτωση, καθώς, για άλλη μια φορά, απέδειξε ότι βασικό της μέλημα δεν είναι η στήριξη της κοινωνικής πλειοψηφίας, αλλά, αντιθέτως, βασικό της μέλημα είναι η αποτυχία των διαπραγματεύσεων, είναι η αποτυχία αυτής της κυβέρνησης. Αλλά αυτό το οποίο πρέπει να καταλάβει και ο κύριος Μητσοτάκης, αλλά και η ηγεσία της ΝΔ, είναι ότι με αυτή την αντιπολιτευτική τακτική δεν κάνει κακό στην κυβέρνηση. Κάνει κακό στην ίδια τη χώρα. Η αντιπολιτευτική τακτική του μηδενισμού, της υποστήριξης των πιο ακραίων εκ των δανειστών, δεν είναι μια αντιπολιτευτική τακτική που δημιουργεί πρόβλημα σε μας ή είναι μια αντιπολιτευτική τακτική που δημιουργεί πρόβλημα στην ελληνική κυβέρνηση. Δημιουργεί πρόβλημα στη μεγάλη προσπάθεια που κάνει η χώρα, στη μεγάλη προσπάθεια που καταβάλλει η κοινωνική πλειοψηφία, έτσι ώστε να βγει από την κρίση, τα μνημόνια και την επιτροπεία, όρθια.

Νομίζω ότι η πορεία, που έχει χαραχθεί το τελευταίο διάστημα, μας δίνει τη δυνατότητα να είμαστε αισιόδοξοι ότι εντός των επόμενων ημερών θα επιτευχθεί μεγάλη πρόοδος σε ό,τι αφορά τις διαπραγματεύσεις με τους δανειστές, σε ό,τι αφορά τις διαπραγματεύσεις με τους θεσμούς και θα έχουμε τη δυνατότητα, πριν από το τέλος του μήνα, να δώσουμε οριστικό τέλος στη δεύτερη αξιολόγηση, έτσι ώστε να ακολουθήσουμε το χρονοδιάγραμμα το οποίο έχουμε θέσει. Και αυτό είναι:

– Κλείσιμο της δεύτερης αξιολόγησης.

– Ένταξη στο πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης μέσα στο πρώτο τρίμηνο του 2017, έτσι ώστε να κάνουμε δοκιμαστικές εξόδους στις αγορές. Και

– Να προετοιμαστούμε για την τελική ανάκτηση της οικονομικής μας κυριαρχίας με το τέλος του προγράμματος, τον Αύγουστο του 2018.

Σε αυτή τη βάση συνεχίζουμε με σκληρή δουλειά, με σύνεση, αλλά και με αποφασιστικότητα για να υπερασπιστούμε την κοινωνική πλειοψηφία στον μεγάλο αγώνα που δίνει για την επιβίωσή της.

Σας ευχαριστώ πολύ.

Παρακαλώ για τις ερωτήσεις σας:

Στεφανής: Σχεδόν όλα τα κόμματα της αντιπολίτευσης αντιδρούν για την επιστολή του κ. Τσακαλώτου. Την άποψή σας γι` αυτό.

Τζανακόπουλος: Σας είπα και εισαγωγικά ότι η επιστολή που έστειλε το υπουργείο Οικονομικών δεν εμπεριέχει καμία καινούργια δέσμευση σε σχέση με τις δεσμεύσεις τις οποίες έχει αναλάβει η χώρα το 2015. Νομίζω ότι αποτελεί μια αντιπολιτευτική υπερβολή η όλη συζήτηση η οποία έχει αναδειχθεί. Αυτό το οποίο λέει η επιστολή είναι ότι δεν τίθενται σε κίνδυνο οι στόχοι του πρωτογενούς πλεονάσματος για το 2016. Ο στόχος είναι 0,5% πρωτογενές πλεόνασμα. Αυτός ο στόχος θα επιτευχθεί. Επίσης, η επιστολή λέει ότι είμαστε δεσμευμένοι, προφανώς, από την υπογραφή μας στο πρόγραμμα το οποίο έχουμε συμφωνήσει με τους ευρωπαϊκούς θεσμούς αλλά και με το ΔΝΤ τον Ιούλιο και τον Αύγουστο του 2015. Πρόκειται για ένα πρόγραμμα συγκεκριμένων μεταρρυθμίσεων, αλλά και για ένα πρόγραμμα το οποίο προβλέπει συγκεκριμένους δημοσιονομικούς στόχους για την επόμενη τριετία. Σ` αυτούς τους στόχους συνεχίζουμε να είμαστε δεσμευμένοι, όπως ίσχυε και πριν από την επιστολή, ενώ αυτό το οποίο επαναλάβαμε είναι η δέσμευση ότι τα υπερπλεονάσματα θα δίνονται είτε για στήριξη κοινωνικών στρωμάτων τα οποία αντιμετωπίζουν προβλήματα, είτε για την εκκαθάριση ληξιπρόθεσμων οφειλών του ελληνικού Δημοσίου προς τους ιδιώτες, είτε για τη δημιουργία αυτού που λέμε «buffer», ενός μαξιλαριού, έτσι ώστε σε περίπτωση που υπάρχει κάποια αστοχία στις προβλέψεις να έχουμε τη δυνατότητα να επιτυγχάνουμε τους δεδομένους στόχους του προγράμματος. Από εκεί και πέρα, όλα τα υπόλοιπα είναι πράγματα τα οποία έχουν νομοθετηθεί, σε σχέση, για παράδειγμα με το δημοσιονομικό κόφτη. Ωστόσο, έχουμε την απόλυτη βεβαιότητα ότι το δημοσιονομικό «φρένο» δεν πρόκειται να τεθεί σε εφαρμογή ούτε το 2016 ούτε το 2017 ούτε το 2018, με την έννοια ότι οι ρυθμοί ανάπτυξης είναι τέτοιοι και οι αποδόσεις των εσόδων είναι τέτοιες που μας επιτρέπουν την αισιοδοξία ότι οι στόχοι είναι αξιόπιστοι. Οι στόχοι μπορούν να πιαστούν και θα πιαστούν, αρκεί να δουλέψουμε σκληρά και αρκεί να έχουμε ένα όσο το δυνατόν γρηγορότερο τέλος των διαπραγματεύσεων για τη β΄ αξιολόγηση, ώστε να μπορέσουμε να έχουμε μπροστά μας ένα καθαρό διάδρομο, ο οποίος θα βοηθήσει στην εμπέδωση της σταθερότητας στην ελληνική οικονομία. Μια σταθερότητα την οποία έχουμε επιτύχει με πάρα πολύ σκληρή δουλειά τον τελευταίο ενάμιση χρόνο.

Βιδάλης: Κύριε υπουργέ, ένα από τα σημαντικότερα έργα για την Κορινθία, έργο πνοής, που περιμένουν χιλιάδες Κορίνθιοι, είναι το φράγμα του Ασωπού. Ωστόσο, σύμφωνα με πληροφορίες που έχουμε από το κανάλι μας, με υπογραφή που έβαλαν μηχανικοί της Περιφέρειας Πελοποννήσου έχουν πληρωθεί 11 εκατομμύρια ευρώ και ποτέ δεν ολοκληρώθηκε. Τελικά, θα γίνει κάποτε αυτό το έργο; Και τι προτίθεστε να κάνετε γι’ αυτό;

Τζανακόπουλος: Η ενημέρωση που υπάρχει από τα αρμόδια υπουργεία είναι ότι έχουν υπάρξει διαπραγματεύσεις με τον ανάδοχο. Οι εγγυητικές επιστολές είναι σε ισχύ και το έργο πρόκειται να συνεχιστεί. Θα έχουμε την ολοκλήρωσή του σε κάθε περίπτωση και αν τελικώς υπάρξει η οποιαδήποτε εμπλοκή σε ό,τι αφορά το έργο, θα εκπέσουν οι ποινικές ρήτρες οι οποίες προβλέπονται στη συγκεκριμένη σύμβαση. Από εκεί και πέρα, η ελληνική διοίκηση θα έχει τη δυνατότητα να επιβάλει τις κυρώσεις οι οποίες πρέπει να επιβληθούν.

Δημοσιογράφος: Έχει γραφεί, κύριε υπουργέ, τις τελευταίες ημέρες,  ότι ορισμένες από τις καθυστερήσεις στη διαπραγμάτευση οφείλονται στο ΔΝΤ και στην επιθυμία του να ενημερώσει τη νέα ηγεσία των ΗΠΑ όταν θα αναλάβει. Πείτε μας εάν συμμερίζεστε αυτή την τακτική και εάν προβληματίζει την κυβέρνηση κάτι τέτοιο.

Τζανακόπουλος: Γνωρίζω τα δημοσιεύματα. Νομίζω ότι η βασική πηγή αυτής της είδησης ήταν το γερμανικό Spiegel και στη συνέχεια η Deutse Welle, αν δεν κάνω λάθος. Στη συνέχεια, αυτό το δημοσίευμα αναπαράχθηκε και από αλλού. Κοιτάξτε να δείτε, αυτή τη στιγμή το ζήτημα για το τέλος της δεύτερης αξιολόγησης δεν είναι τεχνικό ζήτημα. Δεν είναι ζήτημα που αφορά διαφωνίες μεταξύ της ελληνικής κυβέρνησης και των τεχνικών κλιμακίων. Ο λόγος για τον οποίο δεν έχουμε ακόμη καταφέρει να κλείσουμε την αξιολόγηση είναι οι υπερβολικές, παράλογες, θα έλεγε κανείς, απαιτήσεις του ΔΝΤ για νέα μέτρα μετά τη λήξη του προγράμματος το 2018. Αυτές οι απαιτήσεις του ΔΝΤ -έχει γίνει σαφές με τον πιο κατηγορηματικό τρόπο και από τον Πρωθυπουργό και από τον υπουργό Οικονομικών, αλλά και από το σύνολο των μελών της ελληνικής κυβέρνησης- δεν πρόκειται να γίνουν αποδεκτές. Από εκεί και πέρα, το ζήτημα είναι να βρεθεί ένα σημείο ισορροπίας, έτσι ώστε να μπορέσουμε να έχουμε κλείσιμο της β΄ αξιολόγησης με αποκατάσταση των συλλογικών διαπραγματεύσεων και χωρίς νέα μέτρα για το 2018. Θεωρώ ότι όπως τα καταφέραμε την περίοδο της α΄  αξιολόγησης να βρούμε μια χρυσή τομή, να βρούμε ένα σημείο ισορροπίας, να βρούμε ένα σημείο συμβιβασμού μεταξύ όλων των εμπλεκόμενων, να έχουμε τη δυνατότητα να κλείσουμε τη β΄ αξιολόγηση και αυτή τη φορά, χωρίς να υπάρξει η οποιαδήποτε νομοθέτηση νέων μέτρων για μετά τη λήξη του προγράμματος. Τώρα, τα ζητήματα που αφορούν τα εσωτερικά του ΔΝΤ δεν θέλω να τα σχολιάσω. Ωστόσο το ΔΝΤ πρέπει να καταλάβει ότι δεν μπορεί να καθυστερεί τη διαδικασία της αξιολόγησης του ελληνικού προγράμματος για λόγους που αφορούν τους εσωτερικούς συσχετισμούς του Ταμείου ή τη σχέση της διοίκησής του με την αμερικάνικη κυβέρνηση, εφόσον αυτά τα δημοσιεύματα ισχύουν. Στόχος, όπως έχει δηλώσει και ο αρμόδιος Επίτροπος κ. Μοσκοβισί, αλλά και το σύνολο των Ευρωπαίων αξιωματούχων και πάρα πολλές από τις ευρωπαϊκές κυβέρνησης, είναι: Η β΄ αξιολόγηση για το ελληνικό πρόγραμμα να τελειώσει εντός του Ιανουαρίου, καθώς η Ευρώπη αυτή τη στιγμή δεν αντέχει να προσθέσει και μια τεχνητή αναζωπύρωση της ελληνικής κρίσης στα μεγάλα προβλήματα, τις ανησυχίες και την αβεβαιότητα που έχουν προκαλέσει η προσφυγική κρίση, η κρίση ασφάλειας, αλλά και η οικονομική κρίση που σοβεί σε πολλές περισσότερες χώρες και όχι μόνο στην Ελλάδα. Γνωρίζετε ήδη ότι στην Ιταλία υπάρχει ένα πολύ σημαντικό πρόβλημα σε ό,τι αφορά την ανακεφαλαιοποίηση μιας μεγάλης ιταλικής τράπεζας. Εκεί τα πράγματα είναι ακόμα αβέβαια σε ό,τι αφορά τη διάσωσή της και νομίζω ότι δεν υπάρχει κανένας λόγος από τη στιγμή που η ελληνική οικονομία έχει μπει σε ράγες βιώσιμης ανάπτυξης, υπεραποδίδουν τα έσοδα και το πρόγραμμα για πρώτη φορά, μετά από εφτά χρόνια, μπορεί κανείς να πει ότι έχει πάρα πολλές, αν όχι τις συντριπτικά περισσότερες πιθανότητες να επιτύχει, να δημιουργηθεί μια αναζωπύρωση της ελληνικής κρίσης άνευ λόγου και αιτίας. Το ΔΝΤ πρέπει να το κατανοήσει αυτό και νομίζω, έχω την πεποίθηση ότι θα το κατανοήσει πάρα πολύ σύντομα, έτσι ώστε να μπορέσουμε να έχουμε μια θετική εξέλιξη πάρα πολύ σύντομα.

Δημοσιογράφος: Κύριε Εκπρόσωπε, δεν συμμερίζομαι την αισιοδοξία σας, γιατί στο παρελθόν έχει δείξει η πρακτική και του ΔΝΤ και των δανειστών που διαπραγματεύεστε ότι δεν είχαν πρόβλημα να το τεντώσουν το σχοινί και να δημιουργήσουν αυτή την τεχνητή κρίση, προκαλώντας έναν στραγγαλισμό στην ελληνική οικονομία και οδηγώντας στα capital controls, οδηγώντας σε όλα αυτά που ζήσαμε  και στοίχισαν πάρα πολύ σε όλους τους ανθρώπους τις εργασίες. Εάν πιστεύετε πραγματικά ότι δεν θα αναδειχθεί αυτό το σενάριο.

Τζανακόπουλος: Το 2015 είναι πάρα πολύ μακριά. Έχει υπογραφεί μια συμφωνία τον Ιούλιο και τον Αύγουστο του 2015, η οποία προβλέπει συγκεκριμένους στόχους. Οι στόχοι επιτυγχάνονται. Η ελληνική οικονομία όχι μόνο πετυχαίνει αυτούς τους στόχους, αλλά πηγαίνει και πέρα από αυτούς. Ειδικά σε ό,τι αφορά την ανάπτυξη, γνωρίζετε ότι οι προβλέψεις, ακόμη και της Κομισιόν για το 2016, ήταν λιγότερο αισιόδοξες από το τελικό αποτέλεσμα. Και με αυτή την έννοια σας λέω ότι, αυτή τη στιγμή, δεν υπάρχει κανένας απολύτως λόγος για να επαναληφθούν σενάρια του παρελθόντος. Θα σας παραπέμψω επίσης και στην πρόσφατη συνέντευξη του αντιπροέδρου της Κομισιόν, του κυρίου Ντομπρόφσκις, που δημοσιεύτηκε σε εφημερίδα μεγάλης κυκλοφορίας στην Ελλάδα, στην Καθημερινή, στην οποία συνέντευξη ο κύριος Ντομπρόφσκις έλεγε ότι όπως βρέθηκε μια λύση στην πρώτη αξιολόγηση, την περίοδο του Μαΐου – Ιουνίου του 2016, έτσι είναι δυνατόν και μπορούμε να βρούμε μία λύση για το κλείσιμο της δεύτερης αξιολόγησης, χωρίς να υπάρξουν νέα μέτρα. Αυτοί είναι οι λόγοι, οι βασικοί λόγοι της αισιοδοξίας. Είναι μια αισιοδοξία συγκρατημένη και είναι μια αισιοδοξία ρεαλιστική. Κατά τον ίδιο τρόπο που καταφέραμε να διαψεύσουμε τις Κασσάνδρες τον Μάιο – Ιούνιο του 2016, κατά τον ίδιο τρόπο νομίζω ότι και τον Ιανουάριο του 2017 θα έχουμε μια θετική εξέλιξη, η οποία θα εμπεδώσει τη σταθερότητα στην ελληνική οικονομία και θα μπορέσουμε να υλοποιήσουμε το χρονοδιάγραμμα των πρωτοβουλιών μας από εκεί και πέρα.

Δημοσιογράφος: Κύριε Εκπρόσωπε, το 2017, όπως όλοι γνωρίζουμε, έρχεται με νέα υπερφορολόγηση (αυξημένες ασφαλιστικές εισφορές, μεγαλύτερος φόρος εισοδήματος, νέοι έμμεσοι φόροι). Τελικά, θα τα καταφέρουμε να πετύχουμε τους στόχους του προγράμματος σε συνδυασμό με την υπερφορολόγηση;

Τζανακόπουλος: Γνωρίζετε καλά ότι κανείς εκ μέρους της κυβέρνησης δεν ισχυρίζεται ότι η συμφωνία η οποία υπογράφηκε τον Ιούλιο – Αύγουστο του 2015 είναι εύκολη. Είναι μία συμφωνία η οποία προβλέπει μια δημοσιονομική προσαρμογή για τα έτη 2015, 2016, 2017 και 2018, η οποία είναι συγκεκριμένη και έχει να κάνει και με τις αυξημένες απαιτήσεις που υπάρχουν από το ελληνικό χρέος. Αυτό που θα πρέπει κανείς να αναλογίζεται, σε κάθε περίπτωση, όταν συζητά για αυτούς τους δημοσιονομικούς στόχους, είναι ποια θα ήταν η κατάσταση εάν δεν είχε μεσολαβήσει η διαπραγμάτευση του 2015, ποια θα ήταν η κατάσταση εάν είχαμε παραμείνει δεσμευμένοι στους στόχους του προηγούμενου προγράμματος. Διότι αυτή τη στιγμή μπορεί η ΝΔ, για παράδειγμα, να μιλά για υπερφορολόγηση για το 2017, όμως αυτό το οποίο θα πρέπει να αναλογίζεται κανείς είναι ότι ο στόχος πρωτογενούς πλεονάσματος για το 2017 είναι 1,75%. Με βάση το προηγούμενο πρόγραμμα, ο στόχος πρωτογενούς πλεονάσματος για το 2017 θα ήταν 4,5%! Μιλάμε για 8 δισεκατομμύρια που θα έπρεπε να αφαιρεθούν από την ελληνική αγορά και αυτό θα γινόταν είτε με περικοπές δαπανών -που ξέρετε ότι, πλέον, είναι σχεδόν ανελαστικές οι δαπάνες του ελληνικού δημοσίου, δεν μπορούν να περικοπούν περαιτέρω-, είτε θα γινόταν με αύξηση φόρων. Επομένως, η κριτική απέναντι στην υπερφορολόγηση, θα έλεγε κανείς ότι είναι μια εύκολη κριτική. Ουδείς, βεβαίως, ισχυρίζεται ότι η κατάσταση είναι εύκολη. Ωστόσο, αυτό το οποίο πρέπει να έχουμε στο μυαλό μας, είναι ότι ο εμπορικός κόσμος μπορεί να στηριχθεί μέσω της ενίσχυσης της αγοραστικής δύναμης των εργαζομένων. Γι’ αυτό τον λόγο, οι μάχες τις οποίες δίνει η κυβέρνηση, για παράδειγμα για την αποκατάσταση των συλλογικών διαπραγματεύσεων, δεν είναι άσχετες με την υποστήριξη του εμπορικού κόσμου. Ξέρετε ότι η ελληνική οικονομία βασίζεται κατά κύριο λόγο, η ατμομηχανή της είναι η ιδιωτική κατανάλωση. Όσο έχουμε τη δυνατότητα να αυξάνονται οι μισθοί των υπαλλήλων του ιδιωτικού τομέα, όσο έχουμε τη δυνατότητα να μην γίνονται νέες περικοπές σε συντάξεις –θυμίζω ότι την περίοδο 2010 – 2014 είχαμε 11 διαδοχικές περικοπές συντάξεων- όσο υπάρχει η δυνατότητα να υπεραποδίδουν τα έσοδα και αυτά να επιστρέφονται στις κοινωνικές ομάδες οι οποίες, κατά κύριο λόγο, καταναλώνουν, θα υπάρξει η δυνατότητα για ισχυρούς ρυθμούς ανάπτυξης, οι οποίοι μπορούν να ευνοήσουν και τον εμπορικό κόσμο. Την ίδια στιγμή, όμως, είναι αναγκαίο και το κλείσιμο της δεύτερης αξιολόγησης, ώστε να αποκατασταθεί η εμπιστοσύνη στην ελληνική οικονομία πλήρως, να εμπεδωθεί το αίσθημα ασφάλειας και κατ’ αυτό τον τρόπο να έχουμε ενίσχυση και των επενδύσεων που με έναν έμμεσο τρόπο ευνοούν συνολικά το κλίμα και στον εμπορικό κόσμο και στην ελληνική οικονομία. Νομίζω ότι αυτοί είναι οι τρόποι για να μπορέσουμε να υποστηρίξουμε τους ελεύθερους επαγγελματίες, οι οποίοι πραγματικά το έχουν ανάγκη και έχουν υποστεί πάρα πολύ μεγάλα βάρη την περίοδο της κρίσης μέσα στους δεδομένους και σφικτούς δημοσιονομικούς περιορισμούς που υπάρχουν από τη συμφωνία.

Share Button

Σχολιάστε

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *